Facebook er en fremragende reklame-platform, da du kan bestemme præcis hvem din annonce skal vises til, ligesom du kan vælge den handling, som du vil have brugerne til at udføre. Skal brugerne klikke sig ind på din hjemmeside? Skal de ’synes godt om’ dit opslag? Eller skal de foretage et køb i din webshop?
Mulighederne er mange, men inden du springer hovedkulds ud i markedsføringen på Facebook, skal du naturligvis overveje, hvad du vil opnå med din kampagne. Ønsker du at flere mennesker kommer til at kende din virksomhed og dit brand eller vil du gerne have Facebook-brugerne til at skrive sig op til dit nyhedsbrev? Du kan læse mere om Facebook annoncer her.
Start med at vælge din målgruppe
Tænk over følgende: Hvem vil du nå ud til, hvordan vil du nå ud til dem, og hvorfor vil du gerne nå ud til dem? Når du har svaret på alle tre spørgsmål, er du klar til at oprette din annonce. ’Hvem’ handler naturligvis om din målgruppe – på Facebook findes kan du afgrænse mange forskellige målgrupper, bl.a. køn, alder, bopæl, interesser og meget mere.
Sørg for at din målgruppe ikke er alt for smal – din annonce skal have et godt og stort kunde-grundlag. Er din virksomhed, din begivenhed, din service eller dit produkt lokalt forankret, er det vigtigt at du vælger en specifik geografi. Du blandet selv målgruppen, så den passet til din annonce, f.eks. ”kvinder i alderen 40 til 60 år, der bor i eller omkring Randers”. Jo flere faktorer du tilføjer, desto mindre bliver din målgruppe.
Lav en god annonce
Det næste spørgsmål, du skal besvare, er ’hvordan’ du vil nå ud til målgruppen. Her skal du lave en god annonce – vælge et billede, der skaber blikfang og skrive en skarp tekst. Til sidst skal du overveje hvorfor du vil nå du til denne målgruppe med din flotte annonce. Svaret på det spørgsmål er afgørende for, hvilken målsætning, du skal vælge.
Blande de klassiske målsætninger er rækkevidde, trafik og konverteringer, men der findes mange flere. Rækkevidde handler om at få annoncen vist til så mange brugere som muligt indenfor målgruppen. Brugerne skal altså bare se annoncen, og behøver ikke interager med den. Denne målsætning er billig, men det kan også være svært at mål, hvor meget konkret værdi, den skaber.
Den perfekte målsætning
Trafik handler om at lede trafik ind på din hjemmeside – en flot landingsside, som du har optimeret til netop denne kampagne. Trafik er en god målsætning, men du skal naturligvis vide hvad du vil bruge trafikken til, når de først kommer ind på din side. Den sidste målsætning er konvertering. Her kan det handle om, at brugerne skal købe et produkt på din hjemmeside.
Det kan være svært at vælge den perfekte målsætning, og derfor kan du med fordel dele dit budget op i to (eller flere) grupper, så du kan forsøge med flere målsætninger på samme tid. Du kan sagtens lave to kampagner med udgangspunkt i samme annonce. På denne måde kan du både skabe opmærksomhed omkring din virksomhed (rækkevidde) og på samme tid forsøge at skaffe brugere ind på din side (trafik).